søndag 4. desember 2011

5. desember


Maria Børja: Voksenting
Oktober, 2010

Vi kysset i døra, jeg ville ha det unnagjort før vi kom innenfor. Hvis vi skulle stå ukysset inne på rommet mitt, ville presset bli stort for meg, men særlig for ham. Jeg var ikke sikker på at jeg ville ligge med ham, men det første kysset ga meg en pekepinn om at han var responsiv. Jeg kjente pikken spenne mot området nederst på magen og grep etter beltet hans.
(s. 19)

Sitatet er fra novellen “Ja, kjør på”, hvor jeg-personen starter et forhold til Malling. Å være i et forhold er ikke så enkelt og jeg-personen sliter med å forholde seg til denne nye tilværelsen og det hun forventer av seg selv.

Novellene er skrevet med kvinnelig jeg-hovedpersonen. Jeg-personens forhold til kropp, sex og menn. Å finne noen å dele en stund med, dele sex og kropp med, dele fremtiden med og om å finne ut av seg selv. Bli og være komfortabel med sin kropp og seksualitet. Forholde seg til en hverdag i endring.

Novellesamlingen Voksenting er Maria Børjas debutbok. Språket er uten filter og til dels rått. Her blir ikke noe sensurert. Jeg-personenes forhold til sin kropp og liv skildres godt i all det kaoset som man til tider kan føle man er i. Røff lesning!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar