tirsdag 6. desember 2011

7. desember



Enes Topalovic: Bankingen fra graven
Commentum, 2011

Det kom lastebiler. Det fargerike havet bølget opp, slo mot lastebilen, skummende med rop, hulk og gråt. Kvinner som ropte til andre kvinner eller til barna sine. Mammas posebukser glapp ut av hendene mine, og ble borte i havet av bukser, bylter og skaut. Den summende, brusende, panikkslagne massen førte meg av sted. Hvor, var umulig å vite. Ukjente, uformelige kvinner dyttet meg, trampet på meg, klemte meg. (s. 26)

Sitatet er fra novellen “Dødt løp” om en ung manns jakt etter minner fra den gang da han mistet sine foreldre og lillesøster i Srebenica. Dette er en god, men vond novelle om tap og savn.

Novellenes basis er Bosnia og bosniere, både historisk og nærmere nåtiden. Her beskrives skikk, tro, hverdag, grusomheter, savn, kjærlighet, skjebner og undring. God blanding og litt eksotisk.

Novellesamlingen Bankingen fra graven av Enes Topalovic er en spennende samling fortellinger om skjebner i og fra Bosnia. Språket er blomstrende og en nytelse å lese, selv de verste partiene er godt beskrevet.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar